Przedmiot działania
Zadania WIOŚ
Do zadań Wojewódzkiego Inspektoratu należy:
· kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym użytkowaniu zasobów przyrody,
· kontrola przestrzegania decyzji ustalających warunki korzystania ze środowiska oraz zakresu, częstotliwości i sposobu prowadzenia pomiarów wielkości emisji,
· kontrola zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw oraz w oleju do silników statków żeglugi śródlądowej,
· udział w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji,
· udział w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
· kontrola eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem,
· podejmowanie decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska,
· współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontrolnymi, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz organami administracji państwowej i rządowej, samorządu terytorialnego i obrony cywilnej, a także organizacjami społecznymi i opiekunami społecznymi,
· organizowanie i koordynowanie państwowego monitoringu środowiska, prowadzenie badań jakości środowiska, obserwacji i oceny jego stanu oraz zachodzących w nim zmian,
· opracowanie i wdrażanie metod analityczno-badawczych i kontrolno-pomiarowych,
· inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom oraz usuwania ich skutków i przywracania środowiska do stanu właściwego,
· kontrola przestrzegania przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
· kontrola przestrzegania przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej,
· nadzór i kontrola w zakresie postępowania z substancjami kontrolowanymi oraz z produktami, urządzeniami i instalacjami zawierającymi te substancje,
· kontrola przestrzegania przepisów i uzyskanych na ich podstawie zezwoleń, z wyłączeniem kontroli laboratoryjnej, w zakresie postępowania z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi,
· kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku, podlegających ocenie zgodności w zakresie spełniania przez nie zasadniczych lub innych wymagań dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach odrębnych,
· weryfikacja raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784),
· wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859),
· kontrola przestrzegania przepisów o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
· kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495), z wyjątkiem przepisów art. 41 pkt. 2 i 3,
· wykonywanie zadań związanych ze zbieraniem danych do Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń,
· rozpatrywanie skarg i wniosków,
· wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
Szczegółowe zakresy działania
komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu
WYDZIAŁ INSPEKCJI
Do zadań Wydziału Inspekcji należy:
· prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 oraz art. 29 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska ( Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.),
· prowadzenie kontroli w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych,
· udział w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji,
· udział w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
· podejmowanie decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska,
· współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontrolnymi, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz organami administracji państwowej i rządowej, samorządu terytorialnego i obrony cywilnej, a także organizacjami społecznymi i opiekunami społecznymi,
· inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom oraz usuwanie ich skutków i przywracania środowiska do stanu właściwego,
· weryfikacja rocznych raportów określonych w ustawie, o której mowa w § 10 pkt 17,
· wykonywanie zadań określonych w ustawie, o której mowa w § 10 pkt 18,
· wykonywanie zadań związanych ze zbieraniem danych do Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń oraz prowadzenie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń,
· prowadzenie szkoleń dla organów administracji oraz podmiotów, których działalność może stanowić przyczynę powstania poważnej awarii,
· badanie przyczyn powstania oraz sposobu likwidacji poważnych awarii dla środowiska,
· prowadzenie rejestru zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnych awarii, w tym zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii i o dużym ryzyku wystąpienia awarii w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska,
· prowadzenie rejestru poważnych awarii,
· identyfikacja poważnych awarii,
· przygotowanie decyzji w sprawie przeprowadzenia badań dotyczących przyczyn, przebiegu i skutków poważnych awarii,
· przygotowanie decyzji dotyczących zakazów i ograniczeń w korzystaniu ze środowiska w przypadku wystąpienia poważnych awarii,
· sprawowanie nadzoru nad usuwaniem skutków poważnych awarii,
· utrzymanie gotowości ( poza godzinami pracy ) do podjęcia działań w przypadku wystąpienia poważnej awarii,
· prowadzenie wojewódzkiej bazy korzystania ze środowiska,
· prowadzenie rejestru i rozpatrywanie skarg i wniosków o podjęcie działań w związku ze stwierdzonym naruszeniem przepisów ochrony środowiska,
· wykonywane innych zadań określonych odrębnymi przepisami,
· sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działami Inspekcji w Delegaturach w zakresie określonym przez Wojewódzkiego Inspektora.
WYDZIAŁ MONITORINGU ŚRODOWISKA
Do zadań Wydziału Monitoringu Środowiska należy:
· prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z wieloletniego programu państwowego monitoringu środowiska, określonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz innych zadań określonych w przepisach, dla województwa kujawsko-pomorskiego,
· opracowywanie programów państwowego monitoringu środowiska dla województwa kujawsko-pomorskiego oraz koordynacja tworzonych przez inne podmioty programów monitoringu środowiska,
· koordynacja działań wykonywanych w ramach państwowego monitoringu środowiska,
· gromadzenie wyników pomiarów i ocen stanu środowiska uzyskiwanych w ramach państwowego monitoringu środowiska oraz innych informacji o korzystaniu ze środowiska, wynikających z odrębnych przepisów,
· analizowanie gromadzonych danych, sporządzanie okresowych ocen i prognoz stanu środowiska w województwie kujawsko-pomorskim zgodnie z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach,
· przygotowywanie informacji określających aktualny stan zanieczyszczenie powietrza na danym obszarze,
· udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
· sporządzanie komunikatów, raportów i opracowań tematycznych przeznaczonych do wykorzystania przez administrację rządową i samorządową, a także do informowania społeczeństwa o stanie środowiska,
· współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Wojewódzkiego Inspektoratu w realizacji umów z funduszami celowymi,
· współpraca z placówkami naukowo-badawczymi i innymi instytucjami,
· wykonywanie innych czynności określonych przez Wojewódzkiego Inspektora w ramach realizowanych zadań,
· sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działami Monitoringu Środowiska w Delegaturach, w zakresie określonym przez Wojewódzkiego Inspektora.
LABORATORIUM WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU
Do zadań Laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu należy:
· wykonywanie badań na potrzeby prowadzonych kontroli i działań w przypadku wystąpienia poważnych awarii środowiska oraz na rzecz monitoringu środowiska, a także umów cywilno- prawnych poprzez:
· pobieranie próbek,
· wykonywanie analiz fizyko-chemicznych i biologicznych,
· pomiary zanieczyszczeń środowiska,
· obsługę automatycznych stacji monitoringowych,
· wykonywanie pomiarów poziomu hałasu oraz poziomów pól elektromagnetycznych,
· wdrażanie nowych metod analitycznych i systemów pomiarowo-kontrolnych,
· udział w krajowych i międzynarodowych badaniach biegłości i badaniach porównawczych w zakresie prowadzonych przez Laboratorium analiz i badań,
· doskonalenie wdrożonego w Laboratorium Systemu Zapewnienia Jakości,
· współpraca z placówkami naukowo-badawczymi,
· prowadzenie działalności usługowej w zakresie badań i pomiarów komponentów środowiska oraz wielkości emisji substancji lub energii do środowiska,
· nadzór nad działalnością Laboratoriów w Delegaturach.
za treść odpowiada: Jacek Janiak
ostatnia modyfikacja:
data wytworzenia: czwartek, 28 sierpnia 2008 16:00
opublikowano: czwartek, 28 sierpnia 2008 16:00